מסחטת הכסף של דפי זהב

אחד הקוריוזים הידועים בכלכלה הוא קוריוז מסחטת הכסף (money pump). הקוריוז מראה שאדם שאינו רציונלי ניתן לניצול ציני וכל כספו יילקח ממנו, מרצונו. הקוריוז ניתן לתאור כך:

הנחה בסיסית של התנהגות רציונלית קרויה הנחת הטרנזיטיביות: אם אדם מעדיף עוגה על פני גלידה והוא מעדיף גלידה על פני שוקולד, הרי אם הוא רציונלי הוא חייב להעדיף עוגה על פני שוקולד. אדם שאינו מקיים את הנחת הטרנזיטיביות עשוי להעדיף שוקולד על פני עוגה. אדם זה ניתן לסחיטה באופן הבא: ראשית נציע לו שוקולד, חינם. לאחר מכן נציע לו גלידה, תמורת תשלום קטן. מאחר שהוא מעדיף גלידה על פני שוקולד, הוא יסכים. אחר כך נציע לו עוגה, תמורת תשלום קטן נוסף. גם לכך הוא יסכים, שכן הוא מעדיף עוגה על פני גלידה. כעת, נציע לו שוקולד, תמורת עוד תשלום. הוא יסכים לכך משום שהוא מעדיף שוקולד על פני עוגה. בתום הסיבוב הזה, אנחנו נותרנו עם קצת כסף, והוא, עם אותו שוקולד שאיתו התחיל. ניתן להמשיך עוד מספר רב של סיבובים, עד שכספו של המסכן יאזל.

 

בדפי זהב המציאו פטנט חדש – מסחטת כסף הפועלת דווקא על אנשים רציונליים. מסחטת הכסף פועלת באופן הבא:

דפי זהב הציעה לפני כשנתיים לכל מפרסם באתר האינטרנט שלה לרכוש 'כפתור', המאפשר ליצור קשר עם המפרסם. שירות שלא רבים נזקקים לו, אולם בכל זאת, לא רע. לא זו אף זו, דפי זהב הבטיהה שמי שירכוש 'כפתור' יופיע באתר האינטרנט לפני אותם שיבחרו שלא לרכוש אותו. לכאורה, שירות נוסף וטוב עוד יותר. אולם כאן הקוץ שבאליה. מאחר שגודל הדף באינטרנט מוגבל למספר מסויים של מפרסמים, רוצים כולם להופיע ראשונים. לפיכך, כולם רוכשים את הכפתור, אף אם אינו נחוץ להם. מאחר שכולם רוכשים את הכפתור, אף אחד אינו זוכה לעדיפות על פני האחר וכולם מופיעים בדף הראשון על פי סבב שנערך ביניהם. בדיוק כפי שהיה אילו אף אחד מהם לא היה רוכש את הכפתור. התוצאה זהה עבור כל המפרסמים, למעט חסרון הכיס שסובל כל אחד מהם, ומעשיר את קופת דפי זהב. לפטנט הזה קוראים בשפת תורת המשחקים –דילמת האסיר. אכן, בעלי העסקים כולם הם אסיריה של דפי זהב, בהעדר אלטרנטיבה פרסומית אחרת.

 

דפי זהב ראו כי טוב, והבינו שאת מסחטת הכסף שלהם ניתן לנצל ולפתח עם הזמן. כך, מדי תקופה, מוסיפה דפי זהב שירות נוסף (קופון, קישור לאתר, סרטון וידאו, שורת הלל למפרסם ועוד). אולם השירות אינו מוצע כעומד בפני עצמו. יחד עם כל שירות – כפתור – ניתנת עדיפות נוספת לרוכש אותו, להופעה בדף האינטרנט לפני מתחרים אשר לא רכשו את הכפתור. המפרסמים, המתחרים ביניהם על קהל הלקוחות, נאלצים לרכוש עוד ועוד כפתורים כדי שלא יישארו מחוץ לעמוד הפרסום הראשון, וזאת גם אם אינם חפצים בשירות הצמוד לכפתור. ושוב, המפרסמים כולם מסיימים באותו מצב, כשלאף אחד מהם אין עדיפות על האחר, אולם התשלום שהם משלשלים לקופת דפי זהב תופח. כך, ניתן כיום לרכוש בין שישה לשבעה 'כפתורים' אשר מעניקים לכל הרוכשים את הזכות המפוקפקת לשלשל סכום נכבד לקופת דפי זהב, ולהיוותר באותו סבב עם מתחריהם, אשר עשו כמוהם.

 

ניתן היה לטעון שזה המצב בכל שוק פרסומי – כולם מנסים לפרסם את המוצר שלהם, ולכן מצבם היחסי נותר כפי שהיה אילו לא פרסמו. אולם זה אינו נכון. ראשית, בשוק פרסום רגיל ישנה תחרות בין שירותי הפרסום. דפי זהב, לעומת זאת, חסרה מתחרים משמעותיים. אכן, ניתן להניח שככל שיגדל נפח הפרסום והחיפוש בgoogle יגדל הלחץ על דפי זהב להפחית את עלויות הפרסום בה, ומסחטת הכסף תהיה יעילה פחות. בינתיים, זה אינו המצב.

שנית, בשוק פרסום רגיל גורם הפרסום על ידי המתחרים להגדלת השוק הכולל שאותו הם משרתים, ולפיכך נהנים כולם מהגדלת העוגה שבה הם מתחלקים. זה אינו המצב בשירות דפי זהב, שכמות המשתמשים בו לחיפוש בתי העסק ונותני השירותים אינה תלויה בכמות הכפתורים שרכש כל אחד מהם.

ובמה שונה תחרות הכפתורים שיצרה דפי זהב ממכרז רגיל? במכרז רגיל משלם רק הזוכה. בתחרות הכפתורים משלמים כולם. גם אם רק אחד מהמפרסמים החליט לרכוש את כל הכפתורים ואילו היתר רוכשים  רק את חלקם, ישלמו כולם עבור הכפתורים שלהם, הן זה שנמצא בראש דף האינטרנט, והן אלה שנאלצים לדדות בעקבותיו.

 

וכעת, למפתיע מכל: דפי זהב, אשר השכילה להמציא פטנט כה מוצלח כרעיון הכפתורים במסחטת הכסף שלה, אינה מסוגלת לקיים את התחייבותה כלפי רוכשי הכפתורים. מסיבות השמורות עם דפי זהב בלבד, היא מפרה את התחיבותה כלפי רוכשי כפתורים (אחת מהן מוכרת לי באופן אישי), ובאופן הנראה כאקראי היא מותירה בפרסום שלהם מספר כפתורים נמוך מזה שרכשו. יתכן שהדבר נובע מתקלת מחשוב או מטעויות אנוש. בין כך ובין אחרת, דפי זהב מפרה את התחיבותה לאסיריה– למפרסמים. וכל אחד מהם, אסיר קטן שכמוהו, אינו יכול לעשות דבר מלבד לבזבז את יומו בנסיון לשנות את רוע הגזרה ולהשיב את כפתוריו למקומם, תוך תחנונים בפני אנשי המכירות של דפי זהב.

 

מה דעתכם על תובענה ייצוגית?

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • אחד, מת"א  ביום נובמבר 11, 2008 בשעה 12:59 pm

    עוד הרבה-הרבה לפני שפרצו בכלל לאינטרנט, ידעו בדפי זהב לנצל את אווילות המפרסמים,במכירת 'כפתורים' כאלה ואחרים.

    בתקופת הזוהר של הספר המודפס הם לא בחלו במכירת מסגרות עבות יותר, פונטים גדולים יותר, צבע רקע שונה ועוד כיוצ"ב – וכך, כמעט תמיד, שילמו המתפתים כולם את דמי ה'ספיישלים' האלה, בלי שאיש מהם זכה בעצם ליתרון על חברו…

    אה. ומסתבר שהקליינטית ששלחת אותנו אליה בלינק היא בכלל אשתך.
    תיכף עוד יסתבר שאתה גם הבן של ד"ר קלמנט המיתולוגי.

    *******
    לעניין התביעה הייצוגית שמדגדגת לך – אשמח לשמוע אם עקרונית, תהיה מוכן להגיש כזו גם נגד עורך דין.

    הרבה כסף צפוי שם. בדוּק.

    תודה.

  • אלון  ביום נובמבר 11, 2008 בשעה 4:00 pm

    מודה באשמה
    (-:

  • גיל  ביום נובמבר 12, 2008 בשעה 6:59 am

    ראשית יש לך טעות קלה בהדגמת הטרנזיטיביות. לאחר הסיבוב הראשון אתה טוען ששוב נציע לאדם שוקולד והוא יעדיף אותו על פני עוגה. אז:
    א. לא ציינת בהנחות הבסיס שהאדם מעדיף שוקולד על פני עוגה.
    ב. לו היית מציין, הרי שעיקרון הטרנזיטיביות לא היה מתקיים.
    בפועל בסיפורך, עיקרון הטרנזיטיביות לא מתקיים והוא גם לא נחוץ כי הדבר הבא שדפי זהב מציעים הוא כמובן לא "שוב" שוקולד אלא משהו אחר, נניח סוכריות קופצות, כדי לשנות את הסטטוס קוו – בדיוק כמו עם "כפתור/פיצ'ר" נוסף.

    לעניין עצמו … מצחיק אותי לקרוא מן מניפסט אנטי קפיטליסטי כזה כנגד שירותי פרסום שאינם באמת מונופול ומעולם לא היו. יש עסקים רבים שאינם מפרסמים לחלוטין בדפי זהב ועומדות לרשותם אלטרנטיבות רבות, במיוחד בעידן של היום.

    נכון הדבר שמתקיימת "מלחמה" בין בעלי העסקים על תשומת ליבו של הצרכן ולכן ניתן כל פעם למכור להם פיצ'רים חדשים, אבל הדבר נכון גם לגבי המוצרים שנמכרים, לגבי השירות ללקוח וכל נושא אחר שעשוי להעניק לבעל עסק אחד יתרון על חברו.

    וגם אם בעלת העסק שהזכרת, היא באמת תמימה … הרי שבסופו של דבר היא תבין שפרסום בדפי זהב אינו מעניק לה את היתרון העסקי המבוקש והיא תפנה לאפיקים אחרים. בעיני זה כמו להבין שקפה מסוג מסוים שרכשת אינו מספיק טעים – בפעם הבאה תקנה קפה אחר. או תה. או מיץ.
    לא צריך ליילל כל כך הרבה על העובדה שעשקו אותך על קופסת קפה שלמה שהיה ברור לך מכוס הקפה הראשונה שזה לא טעים לך.

    ואולי בגלל שהזכרת את דילמת האסיר ואקסיומות כלכליות אחרות, אז אני אטרח רק להגיד שבעל עסק אמור להתנהג כצרכן רציונלי בעצמו כלפי השירותים/ספקים שהוא צורך וזה גם המצב בפועל… בעלי עסקים הם צרכנים מתוחכמים ולא צריך כל כך לרחם עליהם (דעתי האישית). וגם אם הם טועים מדי פעם … זה חלק מן הסיכון העסקי.
    גיל

  • כלכלן בדימוס  ביום נובמבר 13, 2008 בשעה 1:08 pm

    לא הבנתי את הדוגמה של הד"ר הנכבד

    אם:

    עוגה > גלידה > שוקולד

    אזי מתקיים

    עוגה > גלידה

    וגם

    גלידה > שוקולד

    וגם

    עוגה > שוקולד

    אז איך בסוף הסיבוב אפשר להגיד ש: "כעת, נציע לו שוקולד, תמורת עוד תשלום. הוא יסכים לכך משום שהוא מעדיף שוקולד על פני עוגה"? זה הרי הפוך!

  • אלון  ביום נובמבר 14, 2008 בשעה 5:29 pm

    לטובת הקוראים ברפרוף הדגשתי את המשפט "אדם שאינו מקיים את הנחת הטרנזיטיביות עשוי להעדיף שוקולד על פני עוגה"

  • יוחאי  ביום נובמבר 17, 2008 בשעה 11:45 am

    בתור מי שמתעסק בפרסום בכלל, ובפרסום באינטרנט בפרט, אני לא כל כך מבין מה אתה מתנפל על דפי זהב דווקא. המחירים בכל ענף עלו ולא ברמה של תיקון כזה או אחר. גוגל רק עכשיו עלו בכמעט 20 אחוז. כשאתה מעלה באנר, אתה לא משלם יותר על ההקלקות? אז גם דפי זהב העלו את המחיר, אבל זו כלכלת שוק – אם כל הענף מתייקר, כי יש יותר ביקוש ויש יותר שימוש למוצר – כל פעיל שוק שתאב חיים חייב להתאים את עצמו, לא?
    נקודתית לגבי דפי זהב, אני לא בטוח שאתה לגמרי מדייק.
    קודם כל, לפי סקר TIM האחרון דווקא יש אתר B144 עוקף את דפי זהב. יש אתרים כמו נו פרובלם, תגובות, וגם נטקס. כך שהתחרות היא עזה, ואם למפרסם לא בא להיות דווקא בדפי זהב, כי הם יקרים לו והם כדבריך מסחטת כסף, יש לאן לפנות. זה לא כמו בימים האפלים של 144 ותו לא.
    גם עד כמה שידוע לי, אתה לא חייב להציג באתר שלך שום כפתור. אתה יכול להציג כרטיס ביקור בלי שיפצורים ושיפוצים וקישוטים, ועדיין להופיע באינדקס שלהם. לדעתי, שירות המפות שלהם למשל זה חינם, בילט-אין לכל לקוח, וזה פיצ'ר מעולה שמהווה יתרון עצום לדפ"ז על פני המתחרים.
    בכל מקרה, אני לא חושב שאנשי דפי זהב הם הפריצים והגוזלים. יש שוק והם עוד שחקן בשוק, זה הכל.

  • אלי  ביום ינואר 13, 2009 בשעה 9:49 am

    ( דפי זהב סוחטים אנשים (עסקים קטנים
    שלא יודעים לנהל טוב את עסקיהם

  • הרחקת יונים - אורן  ביום מרץ 8, 2009 בשעה 4:28 pm

    כל מילה שכתובה נכונה,
    חבל שגם אני נפלתי בפח,
    3 שנים החתימו אותי

  • נדב  ביום אפריל 6, 2009 בשעה 7:43 pm

    גם אני בתור מפרסם נדפק שם ומכיר את זה טוב מאוד…
    תודה שהבאת את זה לידיעת אנשים נוספים.. שידעו עם מי יש להם עסק.

  • דודו  ביום אפריל 18, 2009 בשעה 11:48 pm

    המצב ידוע, קורה בכל מקום והמשלמים יודעים על כך.
    אין פה הונאה/הטעייה או שום דבר כזה.

    אבל…זה באמת לא הוגן…

  • בעל מקצוע  ביום מאי 5, 2009 בשעה 4:44 pm

    דפי זהב הם גוף עסקי מנסה למקסם את הרווח שלו. היום ישנם אתרים שמציעים דרוג של בעלי מקצוע במקום פרסום כמו האתר הזה. אז עסק טוב לא צריך להיות בדפי זהב

  • עוד בעל מקצוע  ביום יוני 30, 2009 בשעה 12:32 pm

    לא צריך לחבוט עוד בדפי זהב שממילא מצבם לא מי יודע מה. בכל אופן, מהשאריות של דפי זהב יכולים להתפרנס יפה הרבה אתרים ובעלי אתרים.

  • גם בעל מקצוע  ביום פברואר 10, 2010 בשעה 11:46 am

    תודה על המאמר, לא פלא שהיקף המפרסמים בדפי זהב הדרדר לאחרונה, בעלי עסקים מתחילים להבין שיש אלטרנטיבות אחרות שאף עולות על המקור.

  • לינור  ביום יוני 20, 2013 בשעה 7:11 am

    והיום מה עושים דפי זהב במידה ואתה מיתנתק מהשרות שלהם כמוני לדוגמה ביום שאתה מיתנתק כותבים לך שתי חוות דעת שליליות על העסק ולך תוכיח …

  • shahar  ביום דצמבר 6, 2013 בשעה 12:21 am

    כעס, תסכול, עצבים, הרגשת ניצול, זעזוע, נוכלות ועוד… הם רק חלק ממה שאני חושב על חברת דפי זהב! פגיעה, אכזבה ועצב אלו התחושות שלי לגבי מערכת בתי המשפט או בניסוח הטוב ביותר של עורך דין של חברת דפי זהב: "צדק לא תמצא בבית המשפט"! (לתשומת ליבך מדינת ישראל).
    אבל היום יש לי יומהולדת ואתמול עברתי קורס מדהים על איך לא לתת לכול הדברים המוזכרים להעיל לחדור לתוכך ולהרוס את יומך, אז היום אני מיישם כמה מהדברים שלמדתי.

    אומנם חבל לי שככה מתנהלת "חברה" (דפי זהב) ושכך נראית מערכת בתי המשפט, אבל אני יהיה "אזרח" טוב ויעשה מה שבית המשפט החליט. אני עדיין יזהיר אתכם פן תפגעו מהחברה השטנית הזו אבל גם יגיד לכם שהם לא שווים אפילו את הסטטוס הזה, אני נשאר עם אנרגיות חיוביות ואני בטוח שמה שהם עושים לצרכנים זה מה שימוטט אותם לבסוף!

    אז אני כבר לא יתעסק בזה יותר, אני יתמקד בלהמשיך וליצג בכבוד ובגאווה את המדינה שלי בחו"ל כפי שאני עושה כל יום, אני עדיין גאה להיות ישראלי רק מזכיר לכם "שצדק לא תמצאו בבתי המשפט" אז אל תקחו שום דבר ללב 🙂 ואל תעשו עסקים עם מי שלא מכבד אתכם!

    שחר סוף.

  • סיפור ארוך דפי זהב. לא רק שאף פירסום אצלהם לא היה יעיל, ופרסמתי ביד רחבה, עוד בספרים שלהם תחת הערכים ומילות החיפוש, טכנאי מחשבים בחדרה, תיקון מחשבים בחדרה, מעבדת מחשבים בחדרה.
    וגם באתר שלהם פירסמתי במקצועות האלו, טכנאי מחשבים בחדרה, תיקון מחשבים בחדרה, מעבדת מחשבים בחדרה.
    ולא רק שלא הביא לקוחות, זה מילא, הימור לא נכון ולא מוצלח שלי, אני אשם, זה בסדר.
    אבל לא הצלחתי להתנתק מהם, ולא עזר כלום.
    רק עורכי דין הצליחו להפריד את דפי זהב מהארנק שלי,
    שום דבר אחר לא הצליח לגרום להם להפסיק לקחת כסף ממני.

    כל זה סיפור ישן מאד,
    היום ברוך ה, כבר הרבה שנים שאנחנו לא בקשר, אני ודפי זהב, וטוב לי.
    ממליץ בחום.

  • שי כהן  ביום דצמבר 18, 2017 בשעה 12:02 pm

    אשמח, גם לי ולחבר נוסף הם עשו את זה. ממש גנבים.

טרקבאקים

  • […] 11 נובמבר 2008 … דפי זהב הציעה לפני כשנתיים לכל מפרסם באתר האינטרנט שלה לרכוש 'כפתור', … הייצוגית שמדגדגת לך – אשמח לשמוע אם עקרונית, תהיה מוכן להגיש כזו גם נגד …מתוך מסחטת הכסף של דפי זהב | תובנה ייצוגית להמשך קריאה […]

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: